Det var under loftsrydding i et hus i
nærheten av
Numedalsbanen som kortene ble funnet.
Det var dessverre ikke
mange kort med motiver fra denne interessante jernbanestrekningen, men
det var mange attraktive kort fra andre steder i Norge..
Postkortlotten ble levert i en plastpose
med et fillete gammelt album pluss en del løse kort. Likt og ulikt, for
å si det slik. Kvaliteten var litt blandet, men det som gjorde lotten
interessant, var at dette var kort som ingen samler
noen gang hadde
sortert. Med andre ord: En genuin lott.
Veggli jernbanestasjon på Numedalsbanen.
Ikke helt klart til togavgang!
Veggli jernbanestasjon 13. desember 2010.
Ikke på noen måte klar til avgang!
Forfallet råder. Vognene knuses og havner på søppelhaugen.
Det er sørgelig å se hvordan trær og
gjenvekst får
ødelegge det flotte anlegget som Numedalsbanen er!
Her fra holdeplassen Kjomme (sees i bakgrunnen),
litt syd for Rollag stasjon.
Bildet er tatt 29. mai 2018.
.
Verdens rikeste land ser seg ikke råd
til å ta vare på Numedalsbanen
- et nasjonalklenodium!
Bygninger kan vedlikeholdes og bygges
opp igjen, men det unike banelegemet -
grunnlaget for skinnegangen - langs hele
Numedal blir snart helt ødelagt.
Gjennom tuneller og over broer strekker denne flotte banen seg. Den blir
nå rasert av trær og tilvekst. Antagelig for alltid, fordi det blir
økonomisk umulig å bringe banen tilbake til opprinnelig stand.
Kommende generasjoner vil undre seg over dagens politikeres
prioriteringer!
Noen av postkortene i lotten:
"Vegglid Handelsforening - Numedal"
Skollenborg jernbanestasjon ble åpnet i 1871 på strekningen
Hokksund-Kongsberg (Altså ikke Numedalsbanen). Bildet kan være
tatt rundt 1905.
Et annet postkort fra Skollenborg jernbanestasjon.
Tynset Jernbanestasjon.
Rollag jernbanestasjon. Dette er ikke Numedalsbanen,
men Rollag/Mæl stasjon på Rjukanbanen.
Parti fra Rollag.
Resultatlisten for de solgte postkortene
på auksjon 79, 3.12.2010
finner du her!