Kvalitetsvurdering
av postkort.
Litt om vurdering og gradering
av postkortene.
Det er noen viktige faktorer som avgjør hva et postkort er verdt.
Som alltid vil det være forholdet mellom tilbud og etterspørsel som
avgjør. Etterpørselen blir liten om kortet er vanlig eller har et
kjedelig motiv. Og har kortet et motiv fra et område som mange samler,
vil etterspørselen og dermed verdien øke betraktelig.
Er kvaliteten på kortet ikke god, reduseres verdien lett ned til en
brøkdel. Dermed blir det viktig å beskrive feil når postkort bys ut
for salg.
Vanlige kort - kort det finnes mange av - er helt verdiløse om
kvaliteten er dårlg!
En ærlig selger vil være nøye med å nevne at kortet eventuelt har en
brett, en liten rift eller en skjemmende flekk. Det er en selvfølge at
slikt nevnes, men alle kort har en eller annen grad av slitasje, uten at
det har oppstått en tydelig defekt. Da er en karakterskala et nyttig
verktøy!
Noen eksempler:
K-0.
✰ Asker jernbanestasjon. Kortet ser ut som det er trykket i går.
Det er ubrukt og får betegnelsen K-0 .
K-2.
✰ "Dahlbergs flyvning drammen 26 mai 1910". Et spennende
fotokort som hadde objektnummer 4009 på vår auksjon 69, den 2.
desember 2005.
Utrop kr 500,-. Tilslag kr 5..060,-.
Kortet virket en del slitt, uten betydelige defekter. Det hvite
feltet nede til venstre skyltes en defekt på negativet som
kortet ble produsert fra, og har ikke noe med kortets kvalitet å
gjøre.
Tilbake til hovedsiden.
Vi har laget en liten graderingstabell,
hvor postkortene er gitt en karakter for kvaliteten.
Det er flere andre
firma som bruker samme gradering.
En viktig opplysning er om kortet er brukt eller ubrukt.
✰ = ubrukt
❍ = brukt.
På mange nettauksjoner brukes betegnelsen "postgått" som brukt, og "ikke
postgått" som ubrukt. I utrerte tilfeller operers med uttrykk som "antikt"
og lignende meningsløse betegnelser.
Et kort kan godt være brukt, selv om det ikke er sendt med posten. Det kan
være skrevet en hilsen på baksiden, og kortet kan være sendt i konvolutt
eller overbrakt på annen måte. En selger med sans for å være presis vil lett
kunne uttrykke dette i beskrivelsen, samtidig som det beskrives om kortet er
poststemplet - hvor og når - om dette er mulig å tyde.
Kvalitet / tilstand på kortet har vi valgt å angi slik:
K-0 Kortet er tilnærmet i samme kvalitet som da det ble trykket.
K-1 Minimale spor etter slitasje, ellers som nytt.
K-2 Tegn til slitasje. Kortet er pent, uten bretter og flekker.
K-3 Litt slitasje. Kortet kan ha en mindre hjørnebrett, skrift på
forsiden eller mindre flekker.
K-4/5 Kortet er slitt, med bretter, flekker, små rifter, rust eller
mye skrift på forsiden.
K-5 betegner alvorlige defekter.
K-1.
✰ "Gisle færgen Kristiansund N." Et ubrukt storformatkort med minimal
hjørneslitasje nede og en minimal flekk i øvre kant.
Kortet hadde objektnummer 1049
på vår auksjon 81, 2.12. 2011, og ble
solgt for kr 660,-.
K-3.
❍ "Friherre
Cederstøm". Stemplet i Bergen 28.9.1911" og ankomststemplet i Schweiz.
Påtegnelser med blyant på for- og bakside.
Utrop kr 500,-. Tilslag kr 1.650,-.
Et veldig interessant fotokort som virker ganske slitt, litt flekkete og med
mye skrift og litt rablerier.
Helt defekt:
En klar K-5.
Kortet er helt defekt. Men det er sjeldent, og motivet er veldig flott.
Sjeldne jernbanepostkort
blir
betalt med høye priser, og kortet
ovenfor ville sannsynligvis ha oppnådd et par tusen kroner om det hadde
vært i god stand.
Denne lefsen av et kort ble kjøpt på en nettauksjon for kr 110,- i 2015.
Postkort som er brukt - aller helst
frankert og poststemplet, er gjerne
verdt mye mer enn ubrukte kort.
Grunnen er at et poststempel og/eller påskrift dokumenterer et tidspunkt for
bruken.
Risikoen for at det plutselig kan dukke opp et større antall av et kort som
tidligere har vært ansett som sjeldent, er minimalisert når kortet har vært
dokumentert brukt for hundre år siden!
Det dukker av og til opp ubrukte postkort som stammer fra et restelager fra
en bokhandel eller trykkeri. Et bra kort kan oppnå flere hundre kroner
første gang det bys ut. Ulempen for kjøpere i neste ledd er at det kan
finnes hundrevis av kort med dette motivet. Postkort som er brukt/stemplet
har ikke denne fallhøyden.
Sist oppdatert 1. 5. 2021.
Kjell Germeten A/S.